Sunday, February 12, 2006

حوس يا حواس

يدمن العبد لله الفرجة علي قنوات التلفزيون الامريكي في وقت الفراغ ويعلنها صراحة انه يتابع فقط القنوات التعليمية الهادفة ذات المغزي ويبتعد كل البعد عن القنوات الاباحية التي تعرض العري والعياذ بالله(نمي الي علمنا ان السيد الوالد اصبح من المتابعين للمدونة بعد ان وشي احدهم بي فكان لابد من هذا التوضيح) لذلك تعتبر قناة التاريخ المتخصصة في عرض البرامج والافلام التسجيلية عن الاحداث التاريخية هي المفضلة لدي وتخص القناة مصر الفرعونية ببرامج كثيرة تشعر بالفخر عندما تري ان الجميع يتحدث عن الحضارة المصرية باعتبارها حضارة العالم ومثال واضح علي التفوق الانساني...اما الشئ الذي يفقع المرارة و ينفخها هو ظهور الاخ زاهي حواس بانجليزته الفيومية التي تفطس من الضحك و قبعته التي تشبه قبعه الصيادين في كل البرامج تقريبا كأن ليس هنالك اي علماء للمصريات غيره في البلد... يبدو والله اعلم ان سيادته يحتكر الاثار لصالحه او ان مبارك اوصاه بان ياخد باله علي الاثار في تكرار لحكاية رشاد عثمان الشهيرة والنبي حد اما يشوفه يقوله علي ان الجامعة الامريكية بتقدم كورسات لتعليم الانجليزيه..والله حاجه تكسف يا اخ حواس

55 Comments:

Blogger Ayyam said...

Dear Ibn Masr;
Yes you are certainly right, some guys just won't gave up till nature force its course on them. Unfortunately whoever comes next will be just as a clone can be. I am sure there are plenty of others, especially young guys, who have better knowledge, energy, and know how to express things to others. Many of my friends here know Dr. Hawaz just as they know the pyramids. No offense but let’s say to Dr. Hawaz and others who are still lingering for so long; wouldn’t be better, for Egypt and its heritage, to give a little bit of credit to your students and colleagues. I am sure this will polish our image abroad (at least no more ugly hats) and may make you proud one day.
My best wishes and many salaams.

7:05 AM  
Blogger sph1nx said...

هاهاها
صباح الفل
انا مش متخيل نفسي هناك وعندي كيبل مش هقوم من قدامه بسبب ضخامة انتاج التمثيليات الأمريكية الجامدة خد عندك لوست و جرايز اناتومي و شيلد ماتعدش وكلهم اجمد من بعض
ماعلينا بالنسبة للأخ حواس عادي حكاية الأنجليزي دي عندنا الدكاترة كل نطقهم غلط مع ان بعضهم اخد دكتوراة من انجلترا و امريكا اللي عايز يطور النطق بتاعه يتفرج على افلام امريكية كتير انا تقريبا مابفوتش فيلم في البوكس اوفيس على فكرة لو رجعت مصر وشفت بنفسك هتلاقي التعليم في انحدار سريع ظريف

8:04 AM  
Blogger shady said...

الحق يتقال انت يابن مصر كل موضوعاتك اللى بتناقشها هنا هادفه واكيد ده ينبع من متابعاتك الدائمة للقنوات ذات المغزى والمضمون...بالتلفزيون الأمريكى
بارك الله فيك يا شيخ

5:42 PM  
Blogger عشقك ندي said...

نظام بكل اشكال التخلف و عايزه يفرز ناس شكلها ايه ده سلسال غباء وجهل وتخلف بيسلموه لبعض ده في ناس ووالله صغيرين في السن يعتبروا علماء في المصريات وبيفهموا احسن من حواس مليون مرة بس يا عمنا دي عزبة سيبك وماتحرقش دمك لما تلاقيه غير المحطة

6:24 PM  
Blogger rubyeldaly said...

يعنى انت فى امريكا تتفرج على حواس بردوة
اومال لما تيجى مصر وتشوف اللى جرالها محدش دلوقتى بيتكلم جملة عربى على بعض بس شوف انت بقى الانجليزى الجميل اللى كلة غلط طبعا وبردوة مصريين ميتكلموش عربى
تخلففففففففففف

9:05 PM  
Blogger ابن مصر said...

ayyam
i am totally agree with you, thanks for your nice comments

sph1nx
كقاعدة عامة كمصريين نتحدث الانجليزية بلهجة ثقلية ده راجع لضحالة تعليم اللغه عندنا مش الكل بالطبع لان هنالك المحظوظين من خريجي المدارس الاجنبية الملاجظ ان المغاربة والاردنيين مثلا هنا بيحدثوا الامريكية بطلاقة اما نحن فللاسف لسه بنقول زييس و زات..اوافقك علي ان مشاهدة الافلام الامريكية بتنمي اللغه..حقولك حاجة معظم الاوربيين ماعدا اهل فرنسا( علشان مبيتكلموش انجليزي) بيستعملوا اللهجة الامريكية في التحادث الهلونديين والالمان وسكان اسكندنافيا كده
shady
يا اخ شادي ده انا مقطع نفسي علي الفرجة علي القنوات بتاعت المغزي دي وكله في سبيل العلم زي مابيقوله
:)
عشقك ندي
صح يا صاحبي عزبة ولا عزبة القرود اللي عندنا
:)

9:24 PM  
Blogger ابن مصر said...

rubyeldaly

واحد اعرفه بيسوق تاكس هنا في امريكا البوليس وقفه ولما الظابط ابتدي يكتب المخالفه صاحبنا قعد يقول للظابط
don't cut my bread please
والظابط يقوله
what bread? what are you talking about??
مسخرة

9:33 PM  
Blogger sph1nx said...

حلوة بتاعت ل بريد دي هاهاها
اضحكك تاني على بتوع المدارس اللغات اللي انت بتقول عليهم
كل اللي معايا في الدفعة منن مدرسة لغات موجودة عندنا عندهم نفس الغلطات في النطق خد عندك
كلمة باي يعني فطيرة بينطقوها بي
كلمة بليد يعني شفرة بينطقوها بلاد
كلمة براوس يعني يبحث بينطقوها بروز
شكله كان مدرس انجليزي اهبل راح معلم على المدرسة كلها
اظرف حاجة في التلفزيون الأمريكي و التي تميزه عن اي تلفزيون اخر من وجهة نظري المطاردات اللي بتبقى على الهوا و اللي بيصوروها من طيارة جامدة نيك تخيل بتتفرج على مطاردة بجد في شوارع المدينة بتاعتك

3:23 AM  
Blogger Ayyam said...

Don't cut my bread!!
I like that!
Few years back, a friend in the states also told me that one guy asked a policeman; can I bark here. Policeman said sure buddy! it is a free country you can bark anywhere!
Mixing between p and b can easily make many bad words. As an example, during a talk by one of them, back in “Bella” Italia, people were surprized to hear him saying "so we found this bitch (pitch) value is berfect (perfect) with our calculation!

4:58 AM  
Blogger mindonna said...

ايه يعني لما ميتكلمش إنجليزي
ده حتي مفروض هو اللي يتكلم عربي و يجيبوا مترجم عشان يدبلجو كلامه
:)

9:08 AM  
Blogger rubyeldaly said...

ههههههههههههههه
واللة فعلا مسخرة

7:55 PM  
Blogger ابن مصر said...

حكاية ال
b-p
مشهورة قوي بينا اخدت مني سنين علشان تروح ... مش عارف مين ده اللي حط في دماغنا حكاية البي التقيلة والخفيفة الغريب احنا بننطقها علي طول
b
بس بصراحة لهجتنا الشرق اوسطية ارحم كتير من لهجة الهنود او سكان الكاريبي لوغرتمات بعيد عنكو
minddonna
ياريتو اتكلم عربي وخلو حد يترجم زي ما بيعملوا من ناس كتير ..لكن سيادته بيعافر يعني مش نظام ان بليتم ..لا فوضحي من يومه
:)

11:00 PM  
Blogger sph1nx said...

بمناسبة الموضوع هستغلك و عايزك تقوللي الكلام ده معناه ايه لقيتو في فيلم

Because when I remove
the blade I keep in my boot
from its sheath
I can't return it
until it has spilled blood

و يعني ايه بامبي دي

It's a free country, Bambi

10:48 AM  
Blogger Taher said...

السيد زاهى حواس ياريت ما تكلموش فى الانجليزى ولا الفرنساوى انشاء الله يتكلم هندى
المهم يرجع لنا الاثار اللى اتسرقت من المتحف المصرى اللى كل اما ادخله اتبهدل تفتيش

1:59 PM  
Blogger ابن مصر said...

sph1nx
افلام ايه الرعب دي اللي انت بتتفرج عليها بالعامي كده
بيقول علشان المطواة اللي حاططها بروح امه في الجزمة بتاعته لو طلعت من الجراب بتاعها مش حترجع مكانها الا اما الدم يسيح
bambi
دي اعتقد الغزالة الصغيرة البريئة بتاعت فيلم والت ديزني الشهير
والله اعلم

طاهر
عارف يا طاهور انا عندي احساس ان اخونا زاهي بيتصرف في الاثار علي انها تركة بابا حواس الكبير وشكله مولعها تهليب وتهريب...

9:54 PM  
Blogger sph1nx said...

شكرا يابن مصر على العموم الحوار ده مش من فيلم رعب ده من فيلم كوميدي وتحديدا
40 year old virgin
وانصحك تشوفه علشان جامد اوي

سلام ياصاحبي

1:18 AM  
Blogger nmoustafa said...

Ibn Masr
we will never know the truth or what is really going on about our monuments. Mr Hawas could be really the good guy. we will never know, but alot of people are criticizing him these days.
but I m sure that he likes to be under the spotlights.

7:37 AM  
Blogger Ahmed Shokeir said...

This comment has been removed by a blog administrator.

9:05 AM  
Blogger sph1nx said...

ياريت ياشكير باشا بلاش انا علشان لساني بيلسوع شوية مش هتستحمله وخلينا صحاب احسن و خلينا لسيادتك الحوار العميق التكعيبي متعدد المستويات متشعب الأوجه

10:20 AM  
Blogger Dalia Fouad said...

تصدق انك وقعتنى من الضحك
مية مية يا ابن مصر

1:21 PM  
Blogger adhm said...

وفيها اية لما يتكلم انجليزى مكسر
مش عيب ابدا
العيب انة يتكلم عربى مكسر
انت ما سمعتش الالمان بينطقوا انجليزى ازاى ولا حتى اليونانيين
وما اعتقدش ان فى حد من الصينيين بيعيب على اساتذتهم عدم استطاعتهم نطق الانجليزية بصورة امريكية( وهى للمناسبة لا علاقة لها بالانجليزية تماما) ثم انت ما وضحتش انت عايزة يتكلم انجليزى امريكى ولا استرالى ولا بتاع جنوب افريقيا شوفت نيلسون مانديلا بيتكلم ازاى
يا حبيبى دى اسمها لهجات ولكنات وما اعتقدش ان الاحترام للمادة اللى بيقدمها حواس او غيرة لة علاقة بالانجليزى الفيومى او الهندى
انت بس اللى حاطط فى دماغك العقد والشراشيب دى فكها شوية
بالمناسبة
when i was walking in the lady last night
i sow a peace of religant girl
she was egg and sweet
طيب بالذمة فى طعامة اكتر من كدة

4:17 AM  
Blogger adhm said...

This comment has been removed by a blog administrator.

4:18 AM  
Blogger Ayyam said...

Please have a look at this:
http://weekly.ahram.org.
eg/2005/757/profile.htm

At he end of the article, he is saying:
"I will never give my successors the chance to ruin what I have done," he says. "I have given all my energy and strength to archaeology, which is my love."
-------------
Although I respect all the good effort that he did but what he said to Alahram weekly, sounds like a god father to me. When anyone allows himself to set the rules for others to follow then we are in deep trouble. What if he is wrong! .and Who guards the guardian? This kind of attitude will freeze us in the history.
People work together for the common good, share the responsibilities, ..etc. Love for what pharaohs did shouldn't mean that I have to be exactly like one of them.

6:24 AM  
Blogger sph1nx said...

معلش ياابن مصر اصل المصريين مش متعودين على الأنتقاد
كان لازم تكتب قصايد في سيادته
اصله من الألهة زي مبارك و جمال عبد الناصر

10:45 AM  
Blogger ass2006 said...

Hi, a nice blog you have here. You will surely get an bookmark :) xaNax

12:14 PM  
Blogger Mr-Biboooo said...

انا معاك انها حاجة تكسف خاصة لما تقارن اعلامنا باعلامهم

لكن لانى بدرس اثار فاحب اقول برضه ان زاهى حواس فعلا رجل مهم جدا و ادى للاثار المصرية كتير من عمره لكن فعلا معرفش ليه الاهتمام بيه دونا عن باقى علماء للاثار المصريين لدرجة احبطت فعلا علماء كبار تانين زى عبد الحليم نور الدين مثلا و غيره

8:54 AM  
Blogger أنا said...

شكلك مش عارف بقه...الراجل ده يا سيدي يقرب لمنكورع وهو وصاه قبل ما يموت ياخد باله من الجنينة اللي قدام الهرم ديه.., وده ملوش اي علاقة بالتاريخ او اللغة الانجليزية والمصريات وكل الكلام ده الراجل بيحكم في مال ابوه
وبعدين انا مش فاهم انتم متنرفزين في امريكا كده ليه
انتم عندكم هرم ..احنا عندنا تلاته
انتم عندكم ابراهيم ترباس..احنا عندنا زاهي حواس اللي خرم الهرم
ولمعلوماتك بس الراجل راح من نفسه للجامعة الامريكية وطلب انهم يعلموه انجليزي من بتاع الخواجة لكن الجامعة رفضت ..خافوا احسن يخرمها هي كمان
وبعدين انت مستغرب ليه من موضوع البرنيطة حدانا في الشرابية و الولايات المتقدمة الفيل بيركب العجلة
عادي يعني
ويجعله عامر!!!

12:26 AM  
Blogger عاشق الليل said...

مع ان فيه بعض الحاجات الكثير اللى اختلف فيها معاك
ولكنى بصدق استمتعت بطريقك فى تناول القضايا المختلفة
وكمان ان فيه حاجات كتير فيها منقدرش نفول ان غلطان

تحياتى

8:39 AM  
Blogger citizenRagb said...

صبح صبح ياعم الحااااااااااج
انجليزي ايه يا مرسي اللي بتتكلم عليه
ياعم نتكلم عربي الاول كويس وبعدين نتكلم علي الانجيلزي



اما عمنا زااااااااهي حواس
فانا بصراحه كاره لله في لله
خصوصا انه في كل حديث ليه(طبعا في التلفزيزن المصري ....انا مش مثقف اوي زيك )يقع يتكلم عن الرجل الاهبل اللي اسمه فاروق حسني
وده سبب كافي ان الواحد يكره

4:48 PM  
Blogger Tarek said...

على رأي المثل
حوووس يا حواااس

8:05 PM  
Blogger sherehan84 said...

أظن طالما البرنامج موجه لأمريكا يبقى لازم يتكلم بلغتهم مش يشوهها و نقول هوّه كده إن كان عاجب .. لأنه مش سايح رايح يقضي يومين هناك والكلمتين اللي اتعلمهم في السكول بتاعته هينفعوه فيهم .. لو مش عندو وقت يتعلمها صح يبقى يتكلم عربي و حد يترجم او يدبلج .. بس هنقول ايه هما دول المصريين وخاصة عبيد النظام كلو ماشي و آخر تمام وعدم الاتقان المتأصل فينا ومحدش مهتم ازاي يوصل للآخر بطريقة الآخر مش على الطريقه المصريه.. ولو بصينا للوجه الآخر للعمله هنلاقي إن دا السبب في عدم قدرتنا على الوصول لعقل وقلب الآخر ودايما احنا هنا بنهبهب ومش عارفين نوصّلهم فكره صحيحه عنّا .. دا اذا ماكناش بنزيدها سوء .. وعلى فكره المدونه تحفه

2:18 PM  
Blogger خجل said...

انت عرفت من فين؟

8:02 AM  
Blogger أنا said...

انت فين يا بني سمعت انك كنت في مصر من قريب
حصل ؟؟

6:19 AM  
Blogger With Myself said...

انت فين يا عم ؟

طمنا عليك

8:13 PM  
Blogger little sesame said...

علماني بالتلاته
ماكفايه طلقه واحده
لما قريت المدونه لقيتك زي الفل
بس مش ابيض

6:59 PM  
Blogger jokerman said...

ADHM
big difference between Accents & mispronounciation. Australians or americans dont pronounce park Bark, or say peach when they mean beach or vice versa...so all what you said is really invalid & nonsense.

11:32 AM  
Blogger aggressive said...

Hope to read ur next post soon and hear that u r fine.

3:05 PM  
Blogger karakib said...

زاهي حواس فعلا مش عالم المصريات الوحيد في مصر و بالطبع ليس الافضل و لكنه الاشهر 000 :( نعم للاسف هو الاشهر

9:11 AM  
Blogger citizenRagb said...

انت فيييييييين ؟
طمنا عليك

4:04 PM  
Blogger Taher said...

اكيد ماتمسكتش امن دولة فى امريكا

ايه يا عم فينك

12:18 PM  
Blogger Ahmed Shokeir said...

الغيبة طولت

ياريت تكون الامور على مايرام

دورت عليك في الليستة بتاعة جوانتانامو

طمنا عليك ياكبير

5:27 PM  
Blogger halawes said...

www.halawes-x.blogspot.com

6:44 PM  
Blogger adhm said...

jokerman
many thanks 2 u 4 this marvels distinguished
of the difference between those 2 different part of holly
since of yours
by now we new you know things called mispronunciation and Accents

so also i suggest that you change your nickname to more suitable
one for your insignificant character
assman would be all right

3:04 AM  
Blogger adhm said...

واهو كلة كتشسينة والعب

8:59 AM  
Blogger Boring Lips said...

Stronger Blogging

We all know that some bloggers were detained and so some of other bloggers are much worried about that. We don't know for sure what is going to happen. El3en Elsehrya suggested in a post entitled The Test that the only protection bloggers may have is gaining more strength. I believe that one of the means to gain strength is to be more popular especially among those who are not activists. So, I decided to make a list containing all blogs that I know and which are concerned with the political and societal scene in Egypt with not so much posts about the author's self. This way, I can link to it from any instant messaging programme and from any newsgroup I use. The list doesn't reflect my own view it is just a list of those blogs concerned with the current scene in Egypt. It doesn't matter who goes public, what counts is that we must make blogging more popular. The list is still limited.

I am asking all of you to email me any links of blogs that meet the criteria I mentioned above so I up-date the list every time I receive links. You will find my email in my profile Boring Lips. And I also asking you to link to this post even from your blogs. Send the link to as many people as you can. This way blogging will become stronger as more people will be aware of it.

Security by hiding has been proven to be the least successful method. Our only protection is to be popular so that we are protected by people's awareness. Also, this way will spread all of our ideas among a much wider audience.

Please Link to this Page

نعرف أن بعض المدونين قد تم إعتقالهم و هذا يقلق البعض. إحنا ما نعرفش إيه إللى هيحصل على وجه التحديد. العين السحرية اقترح فى مدونة إسمها الإمتحانThe Test إن الحماية الوحيدة للمدونين إنهم يصبحوا أكثر قوة. أعتقد أن وسيلة من الوسائل هى إن ناس أكثر من النشطاء و غيرهم يعرفوا و يهتموا بالمدونات. عشان كده عملت قائمة بأسماء المدونات اللى بتكلم عن الحالة السياسية و الإجتماعية فى مصر و لا تضم الكثير عن حياة صاحبها/صاحبتها الشخصية اللى أنا عرفها. كده أقدر اربطها من أى مكان...مواقع تانية أو أدي الرابط لكل اللى أعرفه. القائمة لا تعبر عن المدونات التى أحب أطالعها و لكنها تتضمن على المدونات المهتمة بالموضوع مع إختلاف أرائها.

لأو ممكن تبعتلى أى روابط لمدونات مشابهة ده هيساعد كثير. الإيميل بتاعى فى البروفيل. و ياريت تربط للقائمة من البلوج أو من أى موقع تانى. ممكن كمان تستخدم الم س ن عشان ناس أكثر تعرف عن البلوجز. بالطريقة دى ناس أكثر هتعرف إحنا بنقول إيه.
Please Link to this Page

Please re-send this message

7:19 AM  
Blogger أبو أمل said...

المشكلة انه عامل نفسه
عالم مصريات
من الطراز الأول
وبيناطح الألمان
اللى أنشاوا العلم ده
وهو يعنى
ربنا يستر على ولايانا

5:57 AM  
Blogger Ahmed Shokeir said...

وبعدين بأه

مش كفاية كده

إظهر وبان عليك الأمان

9:39 PM  
Blogger abdallahalmasry said...

please add my blog to this site :
http://thawrtalekhlas.blogspot.com/

2:01 PM  
Blogger MAKSOFA said...

لا كرامة لنبي في وطنة

3:19 AM  
Blogger شــهــروزة said...

دى اول مدونة ليا على الشبكة ومش عارفة اوصلها للناس ازاى او تنضم لموسوعة الشامل للمدونات العربية لو ممكن تساعدنى وتقول لى يبقا ليك جزيل الشكرhttp://shahzad12.blogspot.com/

9:24 AM  
Blogger ابن مصر said...

whats up ? thanks for asking i am ok , i will be back soon , god bless you all

8:53 AM  
Blogger Ahmed Shokeir said...

أخيرا

حمدالله على السلامة

كفارة يابطل

11:58 AM  
Blogger shabaskandrany said...

الحق يتقال انت يابن مصر كل موضوعاتك اللى بتناقشها هنا هادفه واكيد ده ينبع من متابعاتك الدائمة للقنوات ذات المغزى والمضمون...بالتلفزيون الأمريكى
بارك الله فيك يا شيخ

10:46 PM  
Blogger ka3'eem said...

ازيك يا ابن مصر..تعالي شفنا انا و سفنكس في

www.tazbeet4u.com

7:00 AM  
Blogger milf said...

black mold exposureblack mold symptoms of exposurewrought iron garden gatesiron garden gates find them herefine thin hair hairstylessearch hair styles for fine thin hairnight vision binocularsbuy night vision binocularslipitor reactionslipitor allergic reactionsluxury beach resort in the philippines

afordable beach resorts in the philippineshomeopathy for eczema.baby eczema.save big with great mineral makeup bargainsmineral makeup wholesalersprodam iphone Apple prodam iphone prahacect iphone manualmanual for P 168 iphonefero 52 binocularsnight vision Fero 52 binocularsThe best night vision binoculars here

night vision binoculars bargainsfree photo albums computer programsfree software to make photo albumsfree tax formsprintable tax forms for free craftmatic air bedcraftmatic air bed adjustable info hereboyd air bedboyd night air bed lowest pricefind air beds in wisconsinbest air beds in wisconsincloud air beds

best cloud inflatable air bedssealy air beds portableportables air bedsrv luggage racksaluminum made rv luggage racksair bed raisedbest form raised air bedsaircraft support equipmentsbest support equipments for aircraftsbed air informercialsbest informercials bed airmattress sized air beds

bestair bed mattress antique doorknobsantique doorknob identification tipsdvd player troubleshootingtroubleshooting with the dvd playerflat panel television lcd vs plasmaflat panel lcd television versus plasma pic the bestThe causes of economic recessionwhat are the causes of economic recessionadjustable bed air foam The best bed air foam

hoof prints antique equestrian printsantique hoof prints equestrian printsBuy air bedadjustablebuy the best adjustable air bedsair beds canadian storesCanadian stores for air beds

migraine causemigraine treatments floridaflorida headache clinicdrying dessicantair drying dessicantdessicant air dryerpediatric asthmaasthma specialistasthma children specialistcarpet cleaning dallas txcarpet cleaners dallascarpet cleaning dallas

vero beach vacationvero beach vacationsbeach vacation homes veroms beach vacationsms beach vacationms beach condosmaui beach vacationmaui beach vacationsmaui beach clubbeach vacationsyour beach vacationscheap beach vacations

5:11 PM  

Post a Comment

<< Home

Free Website Counters