Monday, July 04, 2005

اسكندرية ....من تاني

عشقي وصليبي ....مدينة مسحورة ملونة بالازرق خلقتها الالهة وخلق البحر من اجلها...اسكندرية بنت الاسكندر العروسة ست الكل ...تخبطك رائحة اليود فتسحرك كالمجذوب (الاطلنطي الذي لا لون ولا رائحة له) هل مازلت تتساءل عن معني الاسكندرية؟ يعني 24 سنة حلم جميل من عمري....يعني شوارع الانفوشي الضيقة التي بناها القراصنة بعد دفن الكنز... يعني بوسة خدتها في المنتزة قعدت بعد كدة شهرين علي وشي ابتسامة عريضة....يعني اكلة عند ابو ربيع وجيلاتي من عند عزة عالبحر وحجرمعسل سالك علي القهوة في الابراهيمية.....يعني فسحة اسمها الترام ...يعني رائحة سوق السمك في باكوس ورائحة البن البرازيلي في سعد زغلول ..يعني المرسي ابو العباس في شهر رمضان والمرقسية في عيد القيامة ....يعني طيبة ابويا وحنية امي وبكاء جدي يوم السفر....يعني شوية (نطرة.( في الشتاء وضحكة نونو عنده شهرين تلاتة .....يعني صحابي الجدعان (عمري ماشفت فيكي يا اسكندرية ..ل واحد
يعني الاتحاد اللي دايما كاسفني وبالرغم كده مش عارف لية بحبه علي راي المثل السكندري الاتحاد ده دودة مش عارف انزلها !!!!...يعني فيلم لفان دام في سينما ستراند يوم العيد ...يعني قصة لتولستوي من معرض الكتاب الروسي ....يعني تمشية عند بيرمسعود في ليلة من ليالي نوفمبر الباردة ورائحة الفل في ليلة ربيعية عند شارع الاذاعة
يعني حتة دين بنت سمرا ضحكتها روعة اتباهي بيها قدامكم واقول حبيبتي و بعد كدة اوصف لكم كل حتة من جسمها الفاتن
اسكندرية يا ملاكي امتي حارجع ليكي من تاني؟؟؟

10 Comments:

Blogger Lone Wolf said...

شميت هواكي لقيت نفسي,يا طيبة و صابرة الليلة

بين سيدي جابر و الشاطبي,روضة من رياض الجنة
:)

7:03 AM  
Blogger ابن مصر said...

تسلم يا حبيبي

10:36 PM  
Blogger راضى said...

بالظبط كده

انت جبتها صح

من اول المنتزه لحد القلعه

9:19 PM  
Blogger ابن مصر said...

منور البلوج يا راضي ...اسكندرية يااجدع ناس

10:37 PM  
Blogger mahmoud zidan said...

ايوة كده اظهر على حقيقتك
انا اول ما قريت اسلوبك .. قلت الواد ده اسكندرانى اصيل

مساء الفل يا ابو اسكندر

11:46 PM  
Blogger ابن مصر said...

صباح الجمال يا سيدي.. محسوبك من الرمل

11:42 AM  
Blogger ghada said...

انت اسكندراني صح حسيت اني رجعت اسكندرية واني باتمشي هناك زوحشتيني يا بلدي وحشتيني زي امي واهلي يا اسكندرية يا ام كل الاسكندرانيةيا حضنهم .الاسكندراني سبحان الله تعرفة من نظافته - من اعتزازة بنفسه - من روقان دماغة - من اناقة لبسه - ضحكتة الحلوة -------- حاجات كتير
وحشتيني يا ست الكل

2:04 AM  
Blogger ابن مصر said...

الله يخليكي ياستي كله من ذوقك ..الواحد ماحسش بالنعمة الا لما بقيت غريب في بلد غريبة مع ناس اغرب والجو الساقعة بينشف الجسم وكل حاجة حواليكي ضدك كان الواحد عايش في كابوس متواصل نعمل اية اتكتب علينا الغربة.. اشكرك علي كلامك الجميل من تاني

6:03 PM  
Blogger dody13 said...

انت اجدع اسكندرانى شفته انا حبيتك من اول كلمة قراتها لك انا نفسى اوصلك مباشرا انت فين؟

9:10 AM  
Blogger fo2a said...

أحلى كلام عن اسكندرية قريته .. اسكندرانية أنا على فكرة ..
بس اشمعنى من المنتزة للقلعة .. ليه ميكونش من أبوقير للقلعة ؟ رمتونا بره اسكندرية خلاص ؟

6:15 PM  

Post a Comment

<< Home

Free Website Counters